با ما همراه باشید

بازار پول

واکنش خاندوزی به سود بین بانکی ۲۱.۳۱ درصدی

169332001
ترقی آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی به افزایش سود بین بانکی به ۲۱.۳۱ درصد واکنش نشان داد.
گزارش پایگاه خبری ترقی آنلاین: احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا درباره عبور سود بین بانکی از ۲۱ درصد و رسیدن آن به ۲۱.۳۱ درصد، اظهار کرد: سیاست تیم اقتصادی مبنی بر باقی ماندن سود بین بانکی در محدوده ۲۰ درصد تغییر نکرده و برای حل این مسئله در جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری خواهد شد.
وی افزود: یکی از برنامه‌های جدی در دولت سیزدهم رفع نیازهای خرد مردم با پرداخت تسهیلات قرص‌الحسنه است و وزارت اقتصاد در سال گذشته با همکاری شبکه بانکی، سرمایه بانک مهر ایران را افزایش داد و برای بار دوم نیز قبل از پایان سالجاری سرمایه این بانک افزایش می‌یابد تا قدرت تسهیلات‌دهی برای رفع نیازهای خرد مردم افزایش یابد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پایین‌ترین تسهیلات معوق یا غیرجاری دارد که در طول فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۸۰ درصد منابع بانک مهر  افزایش پیدا کرده است و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه از سوی این بانک داده شده است.
خاندوزی بیان کرد: اخیرا نیز مذاکراتی با بانک مرکزی داشته‌ایم تا بیش از این، زمینه و فرصت برای تقویت قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌های قرض‌الحسنه فراهم شود.
بانک‌ها برای وام دادن محدودیت دارند
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بانک‌ها به دلیل نبود بودجه و سخت‌گیری در اخذ ضامن، وام نمی‌دهند، گفت: اخباری که به وزارت اقتصاد می‌رسد بیانگر این است که در راستای اعمال کنترل‌های بیشتر بر افزایش نقدینگی، بانک‌ها با محدویت‌های بیشتری برای اعطای تسهیلات به ویژه وام‌های خرد و قرض‌الحسنه مواجه شده‌اند که موجب نارضایتی متقاضیان شده است. با توجه به اینکه رئیس جمهور بر تسهیل دسترسی مردم به تسهیلات قرص‌الحسنه تاکید دارند، باید منابع بانک‌های قرض‌الحسنه در جهت اعطای تسهیلات افزایش یابد.
خاندوزی در ادامه با تاکید براینکه برای افزایش سرمایه بانک‌های قرض‌الحسنه اقدام می‌کنیم و بانک مرکزی نیز باید مشوق‌هایی برای افزایش منابع این بانک‌ها در نظر بگیرد، گفت: حتی لازم است که دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی گردش منابع در بانک‌های قرض‌الحسنه داشته باشند تا این بانک‌ها در راستای رفع نیازهای مردم بهتر عمل کنند.
وزیر اقتصاد وعده داد که سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای بانک‌های قرض‌الحسنه خواهد بود.
جزئیات تسهیلات اشتغال با نرخ سود ترجیحی
وی درباره جزئیات آیین‌نامه تسهیلات تبصره ۱۸ گفت: قانون‌گذار از پنج سال پیش، تسهیلات کمک به اشتغال و تولید را در تبصره ۱۸ قانون بودجه تجمیع کرد و از سال ۱۴۰۰ با تسهیلات شبکه بانکی تلفیق کرد تا به صورت اهرمی عمل کند. بر اساس این آیین‌نامه این تسهیلات، دستگاه‌های اجرایی پس از آنکه تایید اجرای طرح‌های اشتغالزایی خود را گرفتند، می‌توانند با نرخ سود ۹ درصد از تسهیلات اشتغال بهره‌مند شوند.
خاندوزی با بیان اینکه تولیدکنندگانی که بتوانند در سال ۱۴۰۱ اشتغال ایجاد کنند از تسهیلات اشتغالزایی با نرخ سود ترجیحی استفاده کنند، افزود: البته، سود این تسهیلات برای برخی از بخش‌های تولیدی بسته به تناسب موضوعات مختلف، ۱۲ درصد است و ۱۰ درصد از کل این تسهیلات به اشتغال در حوزه دانش‌بنیان اختصاص می‌یابد و ۵۰ درصد آن صرفا به تولیدات صادرات محور اعطا می‌شود. همچنین، هر استان بسته به شاخص بیکاری و محرومیت خود می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که استان‌هایی با شاخص بیکاری و محرومیت بیشتر، سهم بیشتری هم در دریافت این تسهیلات خواهند داشت.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازار پول

رئیس‌کل بانک مرکزی راهی واشنگتن شد

farzin
فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات صندوق بین‌المللی پول تهران را به مقصد واشنگتن ترک کرد.
به گزارش ترقی آنلاین ، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی را در این سفر دکتر کریمی معاون امور بین‌الملل این بانک همراهی می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول است.
صندوق بین‌المللی پول اخیرا با انتشار گزارشی در پایگاه داده‌های آماری خود با اشاره به افزایش ۱۴۱ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۲، اقتصاد ایران را در این سال به عنوان بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی کرد.
محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پنجاه‌ و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی با اشاره به این آمار منتشر شده در صندوق بین‌المللی پول گفت: ایران در سال ۲۰۲۲ از نظر شاخص برابری قدرت خرید ۱۶۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشته است.

ادامه مطلب

بازار پول

نقش‌آفرینی بانک سینا در صنعت غذایی کشور

سینا
تفاهم‌نامه همکاری بانک سینا و هلدینگ صنایع غذایی سینا با هدف افزایش سطح تعاملات فی‌مابین و ارائه و دریافت خدمات بانکی و ارزی به امضا رسید.
به گزارش ترقی آنلاین ، غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل بانک سینا در این مراسم با استقبال از گسترش همکاری بانک با هلدینگ صنایع غذایی سینا گفت: بانک سینا همواره ارتباط خوبی با مجموعه‌های بزرگ صنعتی و تولیدی داشته و این تفاهم‌نامه در راستای توسعه همکاری با این صنعت غذایی است. امیدواریم بانک سینا با تعاملاتی که با مجموعه‌های صنایع غذایی برقرار کرده است، نقش جدی‌تری در تأمین مالی زنجیره ارزش این صنعت و کمک به تأمین امنیت غذایی کشور و تولید ملی ایفا کند.
وی افزود: امیدواریم تعاملات بین دو مجموعه در آینده ابعاد گسترده‌تری به خود بگیرد و همکاری‌های راهبردی توسعه یابد.
فتحعلی با اشاره به اینکه بانک سینا از ظرفیت‌های قابل توجهی برای تأمین نقدینگی زنجیره تولید هلدینگ غذایی سینا دارد، تصریح کرد: در این تفاهم‌نامه تلاش شده است نیازمندی‌های هلدینگ صنایع غذایی سینا به عنوان شرکت اصلی و همچنین سایر شرکت‌های زیرمجموعه در خصوص انجام امور بانکی و ارزی شناسایی شده و برای آن‌ها در قالب‌های مختلف راهکار و خدمات معرفی شود تا تعاملات فی‌مابین به بالاترین سطح خود برسد.
حمیدرضا شیران، مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی سینا ضمن ابراز خرسندی از افزایش سطح تعاملات با بانک سینا گفت: امضای این تفاهم‌نامه و گسترش همکاری‌ها جزو اولویت‌های ما خواهد بود و تلاش داریم با فرایندهای جدید در فعالیت‌های مالی شرکت، از پتانسیل بانک سینا بهره بیشتری بگیریم.
گفتنی است گروه صنایع غذایی سینا، به عنوان یکی از مجموعه‌های غذایی مطرح کشور در صنعت غذا، با دارا بودن هشت رشته فعالیت، گستره وسیعی از محصولات و خدمات را در سطح استانداردهای ملی و بین‌المللی عرضه می‌کند.

ادامه مطلب

بازار پول

کارمزد کارت‌به‌کارت در اپلیکیشن‌های پرداختی

cart
بخشنامه کارمزد کارت‌ به‌ کارت در اپلیکیشن‌های پرداختی ابلاغ شد.
به گزارش ترقی آنلاین، هزینه کارمزد کاربر برای هر تراکنش زیر یک میلیون تومان؛ ۷۲۰ تومان می باشد.
بخشنامه اصلاح نظام کارمزد ۲۱ خردادماه عملیاتی می‌شود.
بر اساس تصمیم بانک مرکزی با اجرای بخشنامه، بانک صادرکننده کارت، بانک پذیرنده و خود پذیرنده به ازای هر تراکنش‌ مشمول کارمزد می‌شوند و مدل کارمزد کارت‌به‌کارت از طریق اپلیکیشن‌های پرداختی که با نام هاب فناوران شناخته می‌شود، هم تغییر می‌کند.
تا قبل از این بخشنامه، هزینه کارمزد کاربر برای تراکنش (انتقال وجه) زیر یک میلیون‌تومان ۶۰۰ تومان بود و حالا بر اساس این بخشنامه باید به ازای هر تراکنش زیر یک میلیون تومان ۷۲۰ تومان کارمزد پرداخت شود.

ادامه مطلب

نقل و نشر مطالب و کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ترقی آنلاین می باشد.

سئو و طراحی توسط | ایتوکس