با ما همراه باشید

بازار پول

عبور ارزش سرانه هر چک برگشتی از مرز ۶۰ میلیون

چکبرگشتی
ترقی آنلاین:در مرداد ماه ارزش سرانه هر چک مبادله شده طبق داده های بانک مرکزی برابر با ۴۹ میلیون تومان بوده است. این رقم در بخش چک های وصول شده نیز برابر با ۴۷ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان به ثبت رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری ترقی آنلاین،ارزش سرانه چک های وصولی در مرداد کم شد این در حالی است که این رقم در ارزش چک های برگشتی از مرز 60 میلیون تومان عبور کرده و سیری صعودی را ثبت کرده است.
مقایسه این روند با سال قبل نشان می دهد با رشد تورم در امسال، ارزش هر چک افزایشی 70 درصدی را درمیانه تابستان داشته است.
ارزش سرانه هر چک برگشتی در ماه های اخیر صعودی شده است. اتفاقی که از منظر برخی اقتصاددانان امری مهم در ارزیابی های اقتصادی شمرده می شود. این در حالی است که در سمت چک های وصولی این ارزش مسیری نزولی داشته است.
به طور کلی در میانه تابستان، تعداد چک ها از مرز 7 میلیون فقره عبور کرده که در سال جاری سابقه نداشته است. با روند صعودی تعداد چک های مبادله ای ارزش آن هم در بالاترین سطح قرار گفته و برابر با 346 هزار و 881 میلیارد تومان برآورد شد.
روند افزایشی چک از حیث مبلغ و تعداد به نوعی می تواند در نتیجه دو اتفاق باشد. (یکی از آن ها یا همزمان) در وهله نخست برخی از تحلیل گران اقتصادی ریشه این رشد را در راه اندازی سامانه صیاد و بالاتر رفتن اعتماد معامله گران به این اوراق می دانند. در ادامه برخی نیز شرایط اقتصادی را در نتیجه بالاتر رفتن استفاده از چک قلمداد می کنند.
به طورکلی در مرداد ماه ارزش سرانه هر چک مبادله شده طبق داده های بانک مرکزی برابر با 49 میلیون تومان بوده است. این رقم در بخش چک های وصول شده نیز برابر با 47 میلیون و 770 هزار تومان به ثبت رسیده است.
این در حالی است که ارزش هر چک برگشتی در کشور برابر با 61 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.
آمارهای ثبت شده از چک ها در دو سال گذشته نشان می دهد ارزش سرانه چک های وصولی نسبت به ماه قبل خود افتی 8 درصدی داشته این در حالی است که ارزش سرانه هر چک برگشتی 4.5 درصد بالاتر رفته است. برخی معتقدند بالاتر رفتن ارزش سرانه برگشتی ها در کشور به نوعی علامتی از آن بوده که چک ها با مبالغ درشت تری برگشت می خوردند. این موضوع می تواند به باور برخی تحلیلگران نشانه ای از رشد انتظارات تورمی معامله گران از مرداد ماه بوده باشد.
این در حالی است که تورم نقطه ای  در دوماه اخیر مسیر خود را از افزایش سالانه مبالغ چک جدا کرده است.
طبق داده های بانک مرکزی رشد سرانه هر چک مبادله ای در کشور همسو با تورم خرداد ماه صعودی شده و به 84 درصد رسید. پس از آن با کاهش قابل توجهی این شاخص به 70 درصد رسید. روندی که البته همچنان در تورم نقطه ای صعودی باقی ماند و با یک ماه تاخیر نزولی شد.
به عبارت دیگر با رشد قیمت کالاها در خرداد ارزش سرانه چک ها هم بالارفت. اما از ابتدای تابستان 1401، ضمن بالاتر بودن تورم نقطه ای در کشور افت قابل ملاحظه ای در ارزش چک ها رخ داده است. این موضوع می تواند در نتیجه رشد تعداد چک ها باشد که موجب شده تا فروشنده ها به فروش اجناس خود از طریق چک تمایل بیشتری نشان دهند. برخی این موضوع را به دلیل کاهش نقدینگی در دست متقاضیان قلمداد می کنند.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازار پول

رئیس‌کل بانک مرکزی راهی واشنگتن شد

farzin
فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات صندوق بین‌المللی پول تهران را به مقصد واشنگتن ترک کرد.
به گزارش ترقی آنلاین ، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی را در این سفر دکتر کریمی معاون امور بین‌الملل این بانک همراهی می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول است.
صندوق بین‌المللی پول اخیرا با انتشار گزارشی در پایگاه داده‌های آماری خود با اشاره به افزایش ۱۴۱ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۲، اقتصاد ایران را در این سال به عنوان بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی کرد.
محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پنجاه‌ و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی با اشاره به این آمار منتشر شده در صندوق بین‌المللی پول گفت: ایران در سال ۲۰۲۲ از نظر شاخص برابری قدرت خرید ۱۶۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشته است.

ادامه مطلب

بازار پول

نقش‌آفرینی بانک سینا در صنعت غذایی کشور

سینا
تفاهم‌نامه همکاری بانک سینا و هلدینگ صنایع غذایی سینا با هدف افزایش سطح تعاملات فی‌مابین و ارائه و دریافت خدمات بانکی و ارزی به امضا رسید.
به گزارش ترقی آنلاین ، غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل بانک سینا در این مراسم با استقبال از گسترش همکاری بانک با هلدینگ صنایع غذایی سینا گفت: بانک سینا همواره ارتباط خوبی با مجموعه‌های بزرگ صنعتی و تولیدی داشته و این تفاهم‌نامه در راستای توسعه همکاری با این صنعت غذایی است. امیدواریم بانک سینا با تعاملاتی که با مجموعه‌های صنایع غذایی برقرار کرده است، نقش جدی‌تری در تأمین مالی زنجیره ارزش این صنعت و کمک به تأمین امنیت غذایی کشور و تولید ملی ایفا کند.
وی افزود: امیدواریم تعاملات بین دو مجموعه در آینده ابعاد گسترده‌تری به خود بگیرد و همکاری‌های راهبردی توسعه یابد.
فتحعلی با اشاره به اینکه بانک سینا از ظرفیت‌های قابل توجهی برای تأمین نقدینگی زنجیره تولید هلدینگ غذایی سینا دارد، تصریح کرد: در این تفاهم‌نامه تلاش شده است نیازمندی‌های هلدینگ صنایع غذایی سینا به عنوان شرکت اصلی و همچنین سایر شرکت‌های زیرمجموعه در خصوص انجام امور بانکی و ارزی شناسایی شده و برای آن‌ها در قالب‌های مختلف راهکار و خدمات معرفی شود تا تعاملات فی‌مابین به بالاترین سطح خود برسد.
حمیدرضا شیران، مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی سینا ضمن ابراز خرسندی از افزایش سطح تعاملات با بانک سینا گفت: امضای این تفاهم‌نامه و گسترش همکاری‌ها جزو اولویت‌های ما خواهد بود و تلاش داریم با فرایندهای جدید در فعالیت‌های مالی شرکت، از پتانسیل بانک سینا بهره بیشتری بگیریم.
گفتنی است گروه صنایع غذایی سینا، به عنوان یکی از مجموعه‌های غذایی مطرح کشور در صنعت غذا، با دارا بودن هشت رشته فعالیت، گستره وسیعی از محصولات و خدمات را در سطح استانداردهای ملی و بین‌المللی عرضه می‌کند.

ادامه مطلب

بازار پول

کارمزد کارت‌به‌کارت در اپلیکیشن‌های پرداختی

cart
بخشنامه کارمزد کارت‌ به‌ کارت در اپلیکیشن‌های پرداختی ابلاغ شد.
به گزارش ترقی آنلاین، هزینه کارمزد کاربر برای هر تراکنش زیر یک میلیون تومان؛ ۷۲۰ تومان می باشد.
بخشنامه اصلاح نظام کارمزد ۲۱ خردادماه عملیاتی می‌شود.
بر اساس تصمیم بانک مرکزی با اجرای بخشنامه، بانک صادرکننده کارت، بانک پذیرنده و خود پذیرنده به ازای هر تراکنش‌ مشمول کارمزد می‌شوند و مدل کارمزد کارت‌به‌کارت از طریق اپلیکیشن‌های پرداختی که با نام هاب فناوران شناخته می‌شود، هم تغییر می‌کند.
تا قبل از این بخشنامه، هزینه کارمزد کاربر برای تراکنش (انتقال وجه) زیر یک میلیون‌تومان ۶۰۰ تومان بود و حالا بر اساس این بخشنامه باید به ازای هر تراکنش زیر یک میلیون تومان ۷۲۰ تومان کارمزد پرداخت شود.

ادامه مطلب

نقل و نشر مطالب و کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ترقی آنلاین می باشد.

سئو و طراحی توسط | ایتوکس