با ما همراه باشید

بازار پول

ثبت چند رکورد مهم در نرخ سود بازار های مالی

بازارباز
ترقی آنلاین: نرخ سود در بازارهای مالی روندی صعودی داشته و در دوبازار رکوردزنی کرد. وام مسکن نیز در ادامه رفتار صعودی خود در هفته های گذشته مسیر افزایشی داشته و در سطح ۲۷.۳ درصد قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری ترقی آنلاین:روند نرخ سود بازارهای مالی در هفته چهارم خرداد ماه امسال، بالا و پایین هایی داشت. در برخی بازارها مسیر نرخ سود افزایشی بوده و حاکی از رونق و در برخی دیگر این مسیر کاهشی بوده و علامتی از رکود بوده است. بازار اولیه بدهی دولتی از جمله بازارهای نزولی بود.
در هفته چهارم خرداد 1401 تقریبا 2 هزار و 130 میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه از سوی دولت فروخته شد. در این بازار دولت با فروش اوراق به مشتریان سعی می کند تا بخشی از کسری بودجه را تامین کند.
این اوراق نرخ سود و تاریخ سررسید مشخصی دارد که به نوعی بیانگر جذابیت آن هستند.
در همین رابطه آمارهای بانک مرکزی در این خصوص نشان می دهد موازی با کاهش حجم معاملات در بازار نرخ سود موزون نیز کاهش پیدا کرده و در سطح 21.55 درصد قرار گرفته است.
یک دسته از خریداران بانک هاهستند که با عرضه آن در بازار باز می توانند اقدام به قرض نقدینگی از بانک مرکزی کنند.
در هفته های اخیر یکی از مهم ترین دغدغه های رئیس کل بانک مرکزی جلوگیری از رشد معاملات بازار باز بوده است. سیاست این نهاد در سال 1401 به نوعی انقباضی بوده و سعی کرده تا از میزان بسط پول در این بازار بکاهد. در همین راستا نیز از نهادهای مالی در خواست کرده تا ضمن فعالیت در بازار اولیه و خرید اوراق این عمل منجر به افرایش معاملات ریپوی معکوس در بازار باز نشود.
در این معاملات نهادهای مالی اوراق خود را به بانک مرکزی عرضه کرده و این نهاد نیز با خرید اوراق از بانک ها موجب می شود تا نقدینگی درون بانک ها تزریق شود.
یکی از مهم ترین موانع رشد معاملات نیز افزایش نرخ سود بوده که بانک مرکزی در هفته های اخیر ترقی داده است. این نرخ پس از آنکه در هفته های متوالی در کمترین سطح خود یعنی 19 درصد قرار داشته اما در مراحل برگزاری در خرداد ماه مسیری صعودی پیدا کرده و رفته رفته به 19.3 درصد رسید . این بیشترین میزان این شاخص در بازه 5 ماهه بوده است.
نرخ سود بین بانکی در هفته های متوالی خرداد ماه مسیری صعودی را پیموده و در نهایت در چهارمین هفته از این ماه به 20.68 درصد رسیده و در بالاترین سطح 5 ماهه قرار گرفت. این نرخ در بازار شبانه به صورت هفتگی به دست آمده و در اثر دادو ستد بانکها در این بازار کشف می شود.
نرخ سود اوراق تسه در بازار وام مسکن
آخرین نرخ سود حائز اهمیت در بازارهای مالی نرخ سودی است که در بازار وام مسکن به صورت روزانه و واقعی کشف می شود. در این بازار متقاضیان دریافت وام می توانند از بانک مسکن اوراق خریداری کرده و از آن با توجه به اعتبار 500 هزار تومانی هر کدام در جهت اخذوام برای خانه دار شدن استفاده کنند.
بخشی از این وام نیز جعاله بوده و درجهت تعمیر منزل مورد استفاده قرار می گیرد.
بررسی ها نشان می دهد در پایان هفته چهارم خرداد ماه قیمت خرید اوراق در بازار افزایشی بوده و در مرز 139 هزار تومان قرار داشته است. مقایسه این نرخ با هفته گذشته نشان می دهد نرخ سود اوراق تسه درحدود 27.3 درصد قرار گرفته که سطح بالایی به شمار می آید و از هفته قبل تقریبا 0.2 واحد درصد بیشتر شده است.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازار پول

رئیس‌کل بانک مرکزی راهی واشنگتن شد

farzin
فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات صندوق بین‌المللی پول تهران را به مقصد واشنگتن ترک کرد.
به گزارش ترقی آنلاین ، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی را در این سفر دکتر کریمی معاون امور بین‌الملل این بانک همراهی می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول است.
صندوق بین‌المللی پول اخیرا با انتشار گزارشی در پایگاه داده‌های آماری خود با اشاره به افزایش ۱۴۱ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۲، اقتصاد ایران را در این سال به عنوان بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی کرد.
محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پنجاه‌ و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی با اشاره به این آمار منتشر شده در صندوق بین‌المللی پول گفت: ایران در سال ۲۰۲۲ از نظر شاخص برابری قدرت خرید ۱۶۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشته است.

ادامه مطلب

بازار پول

نقش‌آفرینی بانک سینا در صنعت غذایی کشور

سینا
تفاهم‌نامه همکاری بانک سینا و هلدینگ صنایع غذایی سینا با هدف افزایش سطح تعاملات فی‌مابین و ارائه و دریافت خدمات بانکی و ارزی به امضا رسید.
به گزارش ترقی آنلاین ، غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل بانک سینا در این مراسم با استقبال از گسترش همکاری بانک با هلدینگ صنایع غذایی سینا گفت: بانک سینا همواره ارتباط خوبی با مجموعه‌های بزرگ صنعتی و تولیدی داشته و این تفاهم‌نامه در راستای توسعه همکاری با این صنعت غذایی است. امیدواریم بانک سینا با تعاملاتی که با مجموعه‌های صنایع غذایی برقرار کرده است، نقش جدی‌تری در تأمین مالی زنجیره ارزش این صنعت و کمک به تأمین امنیت غذایی کشور و تولید ملی ایفا کند.
وی افزود: امیدواریم تعاملات بین دو مجموعه در آینده ابعاد گسترده‌تری به خود بگیرد و همکاری‌های راهبردی توسعه یابد.
فتحعلی با اشاره به اینکه بانک سینا از ظرفیت‌های قابل توجهی برای تأمین نقدینگی زنجیره تولید هلدینگ غذایی سینا دارد، تصریح کرد: در این تفاهم‌نامه تلاش شده است نیازمندی‌های هلدینگ صنایع غذایی سینا به عنوان شرکت اصلی و همچنین سایر شرکت‌های زیرمجموعه در خصوص انجام امور بانکی و ارزی شناسایی شده و برای آن‌ها در قالب‌های مختلف راهکار و خدمات معرفی شود تا تعاملات فی‌مابین به بالاترین سطح خود برسد.
حمیدرضا شیران، مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی سینا ضمن ابراز خرسندی از افزایش سطح تعاملات با بانک سینا گفت: امضای این تفاهم‌نامه و گسترش همکاری‌ها جزو اولویت‌های ما خواهد بود و تلاش داریم با فرایندهای جدید در فعالیت‌های مالی شرکت، از پتانسیل بانک سینا بهره بیشتری بگیریم.
گفتنی است گروه صنایع غذایی سینا، به عنوان یکی از مجموعه‌های غذایی مطرح کشور در صنعت غذا، با دارا بودن هشت رشته فعالیت، گستره وسیعی از محصولات و خدمات را در سطح استانداردهای ملی و بین‌المللی عرضه می‌کند.

ادامه مطلب

بازار پول

کارمزد کارت‌به‌کارت در اپلیکیشن‌های پرداختی

cart
بخشنامه کارمزد کارت‌ به‌ کارت در اپلیکیشن‌های پرداختی ابلاغ شد.
به گزارش ترقی آنلاین، هزینه کارمزد کاربر برای هر تراکنش زیر یک میلیون تومان؛ ۷۲۰ تومان می باشد.
بخشنامه اصلاح نظام کارمزد ۲۱ خردادماه عملیاتی می‌شود.
بر اساس تصمیم بانک مرکزی با اجرای بخشنامه، بانک صادرکننده کارت، بانک پذیرنده و خود پذیرنده به ازای هر تراکنش‌ مشمول کارمزد می‌شوند و مدل کارمزد کارت‌به‌کارت از طریق اپلیکیشن‌های پرداختی که با نام هاب فناوران شناخته می‌شود، هم تغییر می‌کند.
تا قبل از این بخشنامه، هزینه کارمزد کاربر برای تراکنش (انتقال وجه) زیر یک میلیون‌تومان ۶۰۰ تومان بود و حالا بر اساس این بخشنامه باید به ازای هر تراکنش زیر یک میلیون تومان ۷۲۰ تومان کارمزد پرداخت شود.

ادامه مطلب

نقل و نشر مطالب و کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ترقی آنلاین می باشد.

سئو و طراحی توسط | ایتوکس