با ما همراه باشید

بازار پول

قیمت دلار؛ الان یا الان؟

بازارارزدلار
ترقی آنلاین:آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای امسال تاکنون دست‌کم ۴۴درصد رشد کرده، سرعت این رشد ظرف روزهای گذشته بیشترشده است.
به گزارش پایگاه خبری ترقی آنلاین،دیروز نرخ هر دلار آمریکا برای نخستین بار از مرز 38هزار تومان نیز عبور کرد. به اعتقاد کارشناسان بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار این روز‌ها تحت‌تأثیر چشم‌انداز‌های تورمی و ناترازی ارزی در حال رشد است. 8.5درصد از رشد 44درصدی نرخ دلار در طول امسال، مربوط به آذر ماه جاری است. در چنین شرایطی این پرسش مطرح است که نرخ دلار تحت‌تأثیر چه عواملی در حال رشد است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه بازار ارز از عوامل مختلفی تأثیر می‌پذیرد اما در طول چند سال گذشته به‌ویژه از سال 1397 به این‌سو، رشد نرخ دلار متاثر از 2عامل تورم و میزان عرضه و تقاضا بوده است. عواملی که به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی نیز محرک اصلی رشد قیمت ارز در بازارآزاد هستند.
یکی ازعوامل اصلی افزایش قیمت دلار، نرخ تورم است زیرا تورم به کاهش ارزش پول ملی یا کاهش نرخ برابری ارز ملی در برابرسایرارز‌ها منجر می‌شود. نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان آبان ماه امسال به 48.1درصد رسید اما در همین دوره قیمت هردلار آمریکا 25.2درصد افزایش یافت یعنی در این دوره قیمت ارز متناسب با نرخ تورم افزایش نیافت در نتیجه به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل رشد اخیر نرخ ارز ناشی از عقب‌ماندگی قیمت ارز از نرخ تورم بوده که در طول روزهای گذشته مانند یک فنر جمع شده دوباره باز شده است. اما این همه ماجرا نیست زیرا تازه‌ترین اطلاعات از وضع متغیرهای پولی نشان می‌دهد نقدینگی به‌عنوان پایه تورم همچنان در حال رشد است و حتی سهم پول از کل نقدینگی به 22.5درصد رسیده است.درکنار این موضوع باید نقش کسری بودجه دولت و ناترازی بانک‌ها را هم اضافه کرد. همه اینها چشم‌اندازهای تورمی را بیشتر کرده، به این معنا که برآورد فعالان بازار بر این است که شیب نرخ تورم در آینده با سرعت زیاد کاهش نخواهد یافت. ضمن اینکه چشم‌انداز افزایش احتمالی تحریم‌ها با توجه به رویکرد اخیر کشورهای غربی نیز می‌تواند خود از ناحیه رشد نرخ ارز به افزایش تورم تولید‌کننده و درنهایت افزایش تورم مصرف‌کننده منجر شود.
یکی دیگر از عوامل مؤثر در نرخ ارز  میزان عرضه وتقاضاست. این عامل در چند سال اخیر به‌دلیل وضع تحریم‌ها نقش پر رنگ‌تری نسبت به تورم پیدا کرده است.درشرایط فعلی به‌دلیل افزایش تحریم‌های یکجانبه غرب این احتمال تقویت شده است که حجم ناترازی ارزی کشور افزایش و جریان ورود ارز به داخل کاهش یابد. یعنی همان اتفاقی که یک‌بار در سال1397 و بعد از آن در آبان سال1399 رخ داد. در اردیبهشت1397 با خروج یکجانبه آمریکا از برجام چشم‌انداز کاهش درآمدهای ارزی تحت‌تأثیر کاهش فروش نفت به رشد قیمت دلار منجر شد و بعد از آن در آبان1399 قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با توجه به آنکه برآورد‌های اولیه از پیروزی دونالد ترامپ حکایت داشت قیمت دلار بار دیگر با رشد مواجه شد زیرا این انتظار وجودداشت که با پیروزی ترامپ شدت تحریم‌ها و میزان ناترازی ارزی افزایش یابد.
در شرایط فعلی نیز با توجه به کمرنگ شدن احتمال احیای توافق هسته‌ای و افزایش برخی تحریم‌ها، برآورد فعالان بازار این است که حجم ناترازی ارزی افزایش و میزان ذخایر در دسترس بانک مرکزی کاهش خواهد یافت، چنان‌که داده‌های آماری نیز نشان می‌دهد میزان کسری تراز تجاری در 8ماه امسال به 4میلیارد و 748میلیون دلار رسیده که نشان می‌دهد به‌دلیل بالاتر بودن حجم واردات میزان ورودی ارز به کشور کاهش یافته است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران در حال خرید آینده هستند.
در کنار این موضوع ظرف روزهای اخیر رویدادهای دیگری نیز به چشم‌انداز عرضه و تقاضا در بازار ارز فشار واردکرده که مهم‌ترین آن افت فشار گاز در صنایع پتروشیمی، فولاد و سیمان بوده است، قطع گاز می‌تواند به افت درآمد ارزی این صنایع منجر شود و در بازار ارز روند عرضه و تقاضا را نامتعادل کند.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازار پول

رئیس‌کل بانک مرکزی راهی واشنگتن شد

farzin
فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات صندوق بین‌المللی پول تهران را به مقصد واشنگتن ترک کرد.
به گزارش ترقی آنلاین ، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی را در این سفر دکتر کریمی معاون امور بین‌الملل این بانک همراهی می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول است.
صندوق بین‌المللی پول اخیرا با انتشار گزارشی در پایگاه داده‌های آماری خود با اشاره به افزایش ۱۴۱ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۲، اقتصاد ایران را در این سال به عنوان بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی کرد.
محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پنجاه‌ و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی با اشاره به این آمار منتشر شده در صندوق بین‌المللی پول گفت: ایران در سال ۲۰۲۲ از نظر شاخص برابری قدرت خرید ۱۶۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشته است.

ادامه مطلب

بازار پول

نقش‌آفرینی بانک سینا در صنعت غذایی کشور

سینا
تفاهم‌نامه همکاری بانک سینا و هلدینگ صنایع غذایی سینا با هدف افزایش سطح تعاملات فی‌مابین و ارائه و دریافت خدمات بانکی و ارزی به امضا رسید.
به گزارش ترقی آنلاین ، غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل بانک سینا در این مراسم با استقبال از گسترش همکاری بانک با هلدینگ صنایع غذایی سینا گفت: بانک سینا همواره ارتباط خوبی با مجموعه‌های بزرگ صنعتی و تولیدی داشته و این تفاهم‌نامه در راستای توسعه همکاری با این صنعت غذایی است. امیدواریم بانک سینا با تعاملاتی که با مجموعه‌های صنایع غذایی برقرار کرده است، نقش جدی‌تری در تأمین مالی زنجیره ارزش این صنعت و کمک به تأمین امنیت غذایی کشور و تولید ملی ایفا کند.
وی افزود: امیدواریم تعاملات بین دو مجموعه در آینده ابعاد گسترده‌تری به خود بگیرد و همکاری‌های راهبردی توسعه یابد.
فتحعلی با اشاره به اینکه بانک سینا از ظرفیت‌های قابل توجهی برای تأمین نقدینگی زنجیره تولید هلدینگ غذایی سینا دارد، تصریح کرد: در این تفاهم‌نامه تلاش شده است نیازمندی‌های هلدینگ صنایع غذایی سینا به عنوان شرکت اصلی و همچنین سایر شرکت‌های زیرمجموعه در خصوص انجام امور بانکی و ارزی شناسایی شده و برای آن‌ها در قالب‌های مختلف راهکار و خدمات معرفی شود تا تعاملات فی‌مابین به بالاترین سطح خود برسد.
حمیدرضا شیران، مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی سینا ضمن ابراز خرسندی از افزایش سطح تعاملات با بانک سینا گفت: امضای این تفاهم‌نامه و گسترش همکاری‌ها جزو اولویت‌های ما خواهد بود و تلاش داریم با فرایندهای جدید در فعالیت‌های مالی شرکت، از پتانسیل بانک سینا بهره بیشتری بگیریم.
گفتنی است گروه صنایع غذایی سینا، به عنوان یکی از مجموعه‌های غذایی مطرح کشور در صنعت غذا، با دارا بودن هشت رشته فعالیت، گستره وسیعی از محصولات و خدمات را در سطح استانداردهای ملی و بین‌المللی عرضه می‌کند.

ادامه مطلب

بازار پول

کارمزد کارت‌به‌کارت در اپلیکیشن‌های پرداختی

cart
بخشنامه کارمزد کارت‌ به‌ کارت در اپلیکیشن‌های پرداختی ابلاغ شد.
به گزارش ترقی آنلاین، هزینه کارمزد کاربر برای هر تراکنش زیر یک میلیون تومان؛ ۷۲۰ تومان می باشد.
بخشنامه اصلاح نظام کارمزد ۲۱ خردادماه عملیاتی می‌شود.
بر اساس تصمیم بانک مرکزی با اجرای بخشنامه، بانک صادرکننده کارت، بانک پذیرنده و خود پذیرنده به ازای هر تراکنش‌ مشمول کارمزد می‌شوند و مدل کارمزد کارت‌به‌کارت از طریق اپلیکیشن‌های پرداختی که با نام هاب فناوران شناخته می‌شود، هم تغییر می‌کند.
تا قبل از این بخشنامه، هزینه کارمزد کاربر برای تراکنش (انتقال وجه) زیر یک میلیون‌تومان ۶۰۰ تومان بود و حالا بر اساس این بخشنامه باید به ازای هر تراکنش زیر یک میلیون تومان ۷۲۰ تومان کارمزد پرداخت شود.

ادامه مطلب

نقل و نشر مطالب و کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ترقی آنلاین می باشد.

سئو و طراحی توسط | ایتوکس