صنعت و بازرگانی
سوآپ گاز روسیه از ایران
ترقی آنلاین:غلامحسین حسنتاش، کارشناس ارشد انرژی معتقد است: اروپا برای تامین انرژی به روسیه اعتماد ندارد و سیاست کاهش وابستگی را دنبال خواهد کرد؛ در این وضعیت سوآپ گاز روسیه از ایران هم در بلندمدت یک تهدید برای بازارهای ایران است.
به گزارش پایگاه خبری ترقی آنلاین ،روسیه رقیب ما در بازار انرژی اروپا بوده است؛ غلامحسین حسنتاش، کارشناسارشد حوزه نفت و انرژی به «اتاق ایران آنلاین» میگوید: سوآپ گاز روسیه از ایران نهتنها فرصتی برای ایران نیست، بلکه در درازمدت به تهدیدی علیه ایران بدل خواهد شد. حسنتاش معتقد است: روسیه برای حفظ انحصار خود در بازار گاز اروپا، سعی میکرد امکان نفوذ در این بازار، برای ما فراهم نشود و ایران را به سمت شرق سوق میداد. حالا با توجه به محدود شدن حضور روسیه در غرب، به شرق روی آورده و ممکن است در شرق هم فرصتهای بالقوه ما را محدود کند.
حسنتاش معتقد است که صادرات گاز ایران به اروپا با چند مانع روبروست: ایران گاز بیشتری برای صادرات به اروپا ندارد و تعادل گازی کشور از این پس سالبهسال منفیتر خواهد شد؛ روسیه و آمریکا نیز در این مسیر مانعتراشی میکنند و ایران در حوزه سوآپ مشکلات زیادی دارد.
شرکت ملی نفت ایران و شرکت گاز پروم روسیه تفاهمنامهای امضا کردهاند که یکبند آن به واردات و سوآپ گاز روسیه مربوط است. ایران میخواهد روزانه ۵۵ میلیون مترمکعب گاز از روسیه وارد کند. واقعیت این موضوع چیست؟
همانطور که میدانید به دنبال حمله روسیه به اکراین و بحران در روابط روسیه و اروپا صادرات گاز روسیه به اروپا بسیار کاهش یافته است. درست است که این برای اروپا یک بحران است؛ اما میتواند برای روسیه هم یک بحران باشد. به این معنا که سهم درآمد صادرات گاز به اروپا در اقتصاد روسیه قابلتوجه است و کاهش این درآمد در بلندمدت میتواند برای روسیه هم مشکلساز باشد خصوصاً که روسیه درگیر هزینههای سنگین جنگی نیز هست بنابراین درست است که مسئله گاز اهرم فشار روسیه بر اروپاست؛ اما در بلندمدت میتواند اهرم فشار اروپا بر روسیه هم باشد با این حساب روسیه ازیکطرف دنبال این است که به هر صورت که شده برای گاز مازاد خود مشتری پیدا کند و از آن درآمد ایجاد کند. اما از سوی دیگر به نظر من این احتمال هم وجود دارد که روسیه بخواهد با امضای تفاهمنامههای مختلف با کشورهای مختلف وانمود کند که مشکل صادرات گازش حل شده است تا بتواند در مقابل اروپا دست برتر را داشته باشد و فعال برخورد کند.
به نظر شما با توجه به شرایط تحریم ایران، چقدر این قرارداد عملیاتی است؟ امضای قرارداد سوآپ گاز و سوآپ فرآورده و انتقال تکنولوژی به چقدر زمان و سرمایه نیاز دارد؟
اولاً باید توجه داشت که روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه خصوصاً درزمینهٔ انرژی سابقه خوبی ندارد. در گذشته نیز توافقنامههای زیادی منعقد شده که کمتر تبدیل به قرارداد شده و روسیه به تعهدات خود پایبند نبوده است. در مورد تکنولوژی روسیه چندان نمیتواند تأمینکننده فناوریهای موردنیاز ما باشد و در این زمینه هم تجربیات گذشته موفق نیست. من به خاطر دارم که در دوره ریاستجمهوری محمود احمدینژاد هم در این زمینه زیاد تلاش شد و سفیر وقت ایران در روسیه هم در این رابطه خیلی مشتاق و فعال بود و دفتر فناوریهای ریاستجمهوری هم بسیار فعال بود و اگر ذهنم درست یاری کند شاید حتی دفتر نمایندگی هم در روسیه برقرار کرد؛ اما حاصل چندانی نداشت.
در مورد سواپ گاز و فرآورده هم به نظر من فرصتهای محدودی وجود دارد به لحاظ اینکه با توجه به تحریمهای هر دو کشور بازارهای هدف ما یکی است و بهنوعی رقیب هم هستیم. مشکل دیگر این است که مرز مشترک هم با روسیه نداریم و این هم کار را سخت میکند. سواپ یعنی اینکه گاز یا فرآورده را از جایی از روسها بگیریم و در جای دیگری تحویل دهیم به چه هدفی به هدف صرفهجویی در هزینه حمل، مثلاً فرض کنید کشور عراق گاز بیشتری از آنچه از ما خریداری میکند نیاز داشته باشد و برود با روسیه قرارداد خرید گاز ببندد و فرض کنید ما هم در شمال شرقی کشور گاز لازم داشته باشیم، آنگاه معنی سوآپ این است که چون ما منابع گازیمان به عراق نزدیکتر است و فاصله کمتری نسبت به رساندن گاز به شمال شرقی کشور دارد ما گاز را در جنوب غربی به عراق تحویل دهیم و در شمال شرقی از روسیه تحویل بگیریم که در هزینه حمل صرفهجویی شود. این فقط یک مثال است اما در همین مثال مشکل این است که ما در شمال شرقی مرز مشترک با روسیه نداریم و ترکمنستان و قزاقستان بین دو کشور قرار گرفتهاند که خود ترکمنستان نیز گاز مازاد صادراتی دارد. به همین صورت میتوان نشست و به نقشه نگاه کرد و فکر کرد که کجا میتوانیم سوآپی انجام دهیم که منطق و صرفه اقتصادی داشته باشد و چگونه. به نظر من واقعیت این است که فرصتهای بسیار محدودی در این رابطه وجود دارد.
در صورت موفقیت کشورمان در امضای قرارداد واردات سالانه ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز از روسیه، اولویتهای استفاده از آنچه خواهد بود؟
پیرو پاسخهای قبلی اول باید مشخص شود که این گاز چگونه و از چه مسیری قرار است از روسیه به ایران برسد. بعضیها در این رابطه برداشتهای اشتباهی دارند مثلاً عنوان میکنند که قبل از انقلاب ما گازمان به شوروی میرفته و حالا از همان خط لوله میتوانیم استفاده کنیم و توجه نمیکنند که آن موقع جمهوری آذربایجان جزو شوروی بود و درواقع گاز ما به آذربایجان میرفت نه روسیه، چرا چون منابع گازی شوروی که عمدتاً در شمال روسیه و سیبری بود با آذربایجان فاصله بسیار زیادی داشت و انتقال گاز در این مسافت اقتصادی نبود و لذا شوروی آمده بود و با اعمال فشارهایی، گاز ارزانتری را برای آذربایجان از ایران خریداری کرده بود که ابتدای انقلاب به خاطر قیمت خیلی پایین متوقف شد. بنابراین مسئله اول نحوه انتقال است. حالا اگر به فرض این مسئله حل شود برای کشوری که روزانه بهطور متوسط ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف میکند و متأسفانه در زمستان هم کمبود دارد ۵۵ میلیون مترمکعب در روز (۲۰ میلیارد مترمکعب در سال) عدد خیلی بالایی نیست ما فعلاً دو مقصد صادراتی فعال داریم میتوانیم مقداری را به ترکیه اضافه کنیم و مقداری را به عراق و در فصول سرد مقداری را صرف جبران تعهداتمان به این دو کشور کنیم البته در مورد ترکیه باید توجه کنیم که روسیه مستقیماً به ترکیه گاز صادر میکند و احتمالاً اگر لازم باشد خودش میتواند مقدار آن را افزایش دهد. من مشکل میبینم که این کار قابل تحقق باشد.
به خاطر تحریم روسیه توسط کشورهای اروپایی، روسیه با سالانه ۷۵ تا ۹۵ میلیارد مترمکعب گاز مازاد گاز روبروست و برخی این را فرصتی برای ایران میدانند؛ در صورت سوآپ گاز روسیه، شرایط گاز ایران چه خواهد شد؟
من خصوصاً در بلندمدت این را بیشتر تهدید میبینم. روسیه قبلاً در غرب رقیب ما بود که برای حفظ انحصار خود در بازار گاز اروپا سعی میکرد امکان نفوذ در این بازار برای ما فراهم نشود و به نظرم ما را به سمت شرق سوق میداد. حالا با توجه به محدود شدن در غرب، به شرق روی آورده و ممکن است در شرق هم فرصتهای بالقوه ما را محدود کند. بعضیها این را فرصتی برای ورود ما به بازار گاز اروپا میدانند و به سه مانع توجه ندارند اول اینکه اصولاً ما گاز بیشتری برای صادرات به اروپا نداریم و بالانس گاز ما از این پس سالبهسال منفیتر خواهد شد و دوم مانعتراشی خود روسیه و ایالاتمتحده است که او هم با صادرات گاز ما به اروپا مخالف است. در مورد سواپ هم قبلاً توضیح دادم.
به نظر شما چه منطقی برای انتقال مسافتی بیش از دو هزار کیلومتر برای گاز روسیه از قزاقستان به ازبکستان و ترکمنستان و ایران جهت تحویل به ترکیه وجود دارد.
من منطقی برای آن نمیبینم؛ مسافت مستقیم روسیه برای صادرات به ترکیه بسیار نزدیکتر است البته از بستر دریای سیاه که در مورد احداث خط لوله جدیدی از بستر دریای سیاه هم توافق کردهاند؛ که موسوم به خط لوله جریان ترکی یا ترکاستریم هست و این خط لوله دوم بعد از بلواستریم یا جریان آبی خواهد بود که هماکنون فعال است. ضمناً به یک نکته مهم هم کمتر توجه میشود و آن این است که آیا روسیه میخواهد تا ابد با غرب و اروپا در ستیز باشد. نباید فرض کرد که روسیه تمام آینده و برنامههای خود را بر این اساس تنظیم کرده است.به نظر من روسیه ممکن است در یک شرایطی که احساس کند موضع فعال و دست برتر دارد با اروپاییها به تفاهم برسد. البته اروپا در مورد گاز و انرژی دیگر هرگز اعتماد گذشته را به روسیه نخواهد داشت و سیاستهای کاهش وابستگی خود به روسیه را به جد دنبال خواهد کرد. در هر حال نباید فرض کرد که روسیه تمام آینده خود را بر اساس تداوم تخاصم باغرب و اروپا طراحی کرده است مگر اینکه در این رابطه اطمینان کامل حاصل کنیم وگرنه روسیه فقط ممکن است دنبال دست برتر برای مذکرات و توافق باشد.
برخی معتقدند ظرفیت نهایی خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه کمی بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب در سال است. چقدر این ظرفیت خالی است و آیا برای اجرایی شدن عملیات سوآپ، به احداث خطوط لوله جدید از جنوب ایران تا مرز ترکیه و مناطق جنوب شرق نیاز است؟ این خط لوله به چقدر سرمایه نیاز دارد؟
من اطلاع خیلی دقیق در این مورد ندارم اما بعید میدانم ظرفیت نهایی مسیر فعلی بیش از ۱۱ تا ۱۲ میلیارد مترمکعب در سال باشد و طبعاً به فرض اینکه ما به هر صورت بتوانیم صادرات به ترکیه را زیاد کنیم که به نظر من نمیتوانیم، حتماً باید خط لوله و تأسیسات جدید احداث شود که هزینه سنگینی خواهد داشت.
آیا ایران به دنبال این است که گاز روسیه میتواند جایگزین مصرف گازوئیل و مازوت کند؟
ما در حال حاضر حدود ۷۵ در صد کل سبد انرژیمان از گاز تامین میشود و حداکثر جایگزینی ممکن را انجام دادهایم و با زیرساختهای فعلی به نظر من امکان جایگزینی بیشتر وجود ندارد.
آیا ترکیه میتواند به مسیر ترانزیت جدید گاز به اروپا تبدیل شود و ایران چه باید بکند؟
ترکیه این پتانسیل را داشته و دارد؛ اما ترکیه از دیرباز بیشتر علاقهمند بوده که به یک هاب گازی تبدیل شود یعنی گاز را از روسیه، ایران و از هر جایی که میتواند خریداری کند و به یک صادرکننده مستقل به اروپا تبدیل شود که البته تاکنون موفق نبوده است./ اتاق ایران
مطالب مرتبط:
ادامه مطلب
تبلیغات
شاید دوست داشته باشید
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید
صنعت و بازرگانی
در بازار خودرو چه خبر است؟
ترقی آنلاین:همین یک سال پیش بود که وزیر صمت وعده داده بود که قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. اما نه تنها وعده آقای وزیر محقق نشد بلکه حالا یک ماهی است که بازار با شتاب زیاد روند صعودی خود را طی میکند. به طوری که تنها در فاصله یک روز قیمتها بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و در مجموع طی یک هفته، این افزایش بین ۳۰ تا ۵۵ میلیون تومان بوده است.
بعد از جهش عجیب در بازار طلا و ارز حالا نوبت به بازار خودرو رسیده است.طی یک روز خودروهای داخلی بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.
به گزارش فرارو، یک سال پیش سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت وعده داد که قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا کند. اما نه تنها این وعده محقق نشد بلکه حالا یک ماهی است که بازار با شتاب زیاد روند صعودی خود را طی میکند. به طوری که تنها در فاصله یک روز قیمتها بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و در مجموع طی یک هفته، این افزایش بین ۳۰ تا ۵۵ میلیون تومان بوده است.
نمایندگان مجلس هم از توضیحات فاطمی امین درباره چرایی این افزایش قیمتها قانع نشدند و او روز سه شنبه با کارت زرد از بهارستان خارج شد.
فاطمی امین اعلام کرده است که از هفته دیگر نخستین خودروهای وارداتی وارد کشور میشود، اما به نظر میرسد فعالان این حوزه امید چندانی به تحقق این وعده نداشته باشند.
کجای دنیا خودرو در بورس به مزایده گذاشته میشود؟
فیروز نادری تحلیلگر بازار خودرو طی گفتگو با فرارو عنوان کرد: «روند افزایشی قیمت خودروها حدود یک ماه است که آغاز شده و هر روز چندین میلیون تومان به قیمت خودروها افزوده میشود. مشکل هم از سوی دولت و خودروسازان است. وقتی خودرو در بورس به شکل مزایدهای عرضه میشود و روند به این شکل است هر فردی بیشتر خرید کند، سود بیشتری میبرد، قطعا موجب بیثباتی در بازار میشود. واقعا امیدوار هستم یکی از مسئولان به این سوال ساده پاسخ دهد که در کجای دنیا خودرو در بورس به مزایده گذاشته و به بالاترین قیمت فرخته میشود؟! یکی از مشکلات این است که برخی افراد از قیمتها اطلاعی ندارند و در بورس با قیمت بالاتری از نرخ واقعی، خریداری میکنند.»
وی تاکید کرد: «آنچه این روزها در بورس رخ میدهد صرفا به نفع خودروسازان است. به همین دلیل است که اخیراً هم اعلام کردند دوهزار دستگاه خودرو پژو ۲۰۷ به زودی در بورس ارائه میشود. راستش معلوم است که خودروساز دست به همچین اقدامی میزند، وقتی ۲۰۷ در کارخانه ۲۰۰ میلیون تومان است، اما میتوانند حدود ۵۳۰ میلیون آن را به فروش برسانند. این در حالی است که در بازار آزاد حدود ۵۵۰ میلیون تومان است. یعنی عملاً خودروسازان با امکانی که دولت ایجاد کرده، تولیدات خود را با قیمت آزاد به فروش میرسانند، اما چند ماه بعد آن را تحویل میدهد.»
این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: «نکته جالب این است که در ایران هرگاه قیمت ماشین افزایش پیدا میکند، خرید و فروش نیز بالا میرود. یعنی مشخصاً تقاضا رشد میکند. به همین دلیل الان بازار فیزیکی هم خرید و فروش بیشتری انجام میدهد. چرا که مردم فکر میکنند این روند افزایش ادامه پیدا خواهد کرد و برای خرید خودرو روانه بازار میشوند؛ لذا الان عملاً تقاضا و عرضه در بازار غیرمتعادل است و به همان اندازه که تقاضا برای خرید وجود دارد، عرضه رخ نمیدهد. نکته عجیبتر این است که این میزان افزایش قیمتها همیشه با جهشهای پنج و ده هزارتومانیِ دلار رخ میداد، الان دو هزارتومان قیمت دلار بالا رفته و خودرو تا این حد گران شده است.»
نادری در خصوص تاثیرات واردات بر بازار داخلی گفت: «قطعا واردات میتواند روی بازار و این روند افزایشی تاثیر بگذارد، اما به شرط آنکه انجام شود. یعنی تا امروز هر آنچه از سوی مسئولان مطرح شده، صرفا وعده و وعید بوده. الان اخبار این مدت اخیر را چک کنید، میبینید مداوم مسئولان وعده این هفته و آن هفته میدهند، اما هیچ خبری از واردات نیست. اخیرا وزیر صمت اعلام کرده که هفته آینده خودرو وارد میشود. ولی این هم واقعیت ندارد. مگر بستنی خرید کردند که یک هفتهای وارد کنند؟ صرفا پروسه بارگیری حدود ۱ تا ۲ ماه طول میکشد. مسئولان اگر میخواهند بازار سر و سامان بگیرد باید واقعیتها را به مردم بگویند و این وعده و وعیدها را تمام کنند.»
دلالان بازار را متشنج و جوسازی میکنند؛ مشکل خودروسازان نیستند
اما احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان فضای حاکم بر بازار را نتیجه تلاشهای دلالان میداند. او در گفتگو با فرارو اظهار کرد: «من گمان نمیکنم که این روند نتیجه عرضه خودرو در بورس باشد. زیرا قیمت ارائه شده خودروها در بورس نسبت به بازار پایینتر است. به باور من به دلیل اینکه فعالیت در بورس و خرید خودرو برای دلالان سخت شده است، حالا بر وضعیت فعلی بازار دامن میزنند. زیرا با توجه به اینکه خرید و فروش در بازار کم است آنها خریدهای قبلی خود را نمیتوانند بفروشند و به همین دلیل در حال جوسازی هستند. واقعیت این است که ما به عنوان خودروساز تولید و عرضه را بیشتر کردیم و ماشین ناقص هم تولید نمیکنیم، تا قیمتها بالا نرود؛ بنابراین مشکل از طرف خودروسازان نیست.»
وی ادامه داد: «واقعیت این است که من خودم هم وقتی افزایش قیمتهای اخیر را دیدم بسیار تعجب کردم، زیرا کاملا بیرویه است. اما به نظر من این نتیجه خریدهای زیاد دلالان و انبار کردن خودروها است. اما با این قیمتها قطعا خرید انجام نخواهد شد و به همین دلیل تقاضا در بازار هم پایین خواهد آمد. من بارها گفتهام که این قیمتگذاری دستوری که منجر به فاصله قیمتی بسیار بالا میان قیمت خودرو در بازار و کارخانه است، منجر به همین دلال بازیها شده است. اصلا همیشه حدود ۸۰ درصد افرادی که اقدام به خرید از کارخانه و ثبت نام میکنند، دلال هستند.»
او در خصوص تاثیرات احتمالی آغاز واردات بر بازار داخلی خودرو، عنوان کرد: «من گمان نمیکنم با توجه به شیوه اجرای آن، تاثیر چندانی بر بازار بگذارد. البته راهی هم جز این وجود ندارد. به عنوان مثال شما فرض کنید یک خودروی ۲۰ هزار دلاری وارد کشور شود. با دلار ۳۶ هزار تومانی، قیمت این ماشین ۷۲۰ میلیون تومان میشود. حالا فرض کنید که ۸۰ میلیون هم سود واردکننده باشد، ماشین با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان وارد بازار میشود. با توجه به اینکه کیفیت خودروهای داخلی به دلیل قیمتهای دستوری پایین است، قطعا تقاضا برای این ماشین وارداتی بالا خواهد رفت.»
این فعال حوزه خودرو تصریح کرد: «حالا دو راه پیش پای دولت است. یکی اینکه مانند خودروهای داخلی قرعه کشی کنند و بر اساس آن ماشین را تحویل دهند. این راه اصلا درست و اصولی نیست و ما هم حتی گفتیم که با خودروسازان داخلی هم نباید این کار انجام شود. راه دوم این است که در بورس ارائه شود. حالا در این راه که عملا چارهای دیگری وجود ندارد، ممکن است یک ماشین ۸۰۰ میلیونی تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هم فروخته شود و سهم واردکننده پرداخت و باقی به خزانه واریز شود؛ بنابراین وقتی یک خودروی ۲۰ هزار دلاری با همچین قیمتی در بورس فروخته شود، تاثیر خاصی در بازار نخواهد داشت.»
نعمت بخش در پایان تاکید کرد: «با همه اینها به نظر من مهمترین و بزرگترین مشکل ما در حال حاضر وجود ۶ هزار همت نقدینگی در کشور است که هر بار این نقدینگی به سمت یک بازار سرازیر میشود و بازارها را متشنج میکند. واقعیت این است که اگر قیمت خودرو تک نرخی شود، ما دیگر شاهد دلال بازی و هجوم به بازار نخواهیم بود. در این صورت اصلا نیاز کشور بیش از یک میلیون دستگاه نخواهد بود. ما بالاترین رکود تولید ماشین را در سال ۹۱ داشتیم که حدود یک میلیون و پانصدهزار دستگاه بود و در آن زمان قیمت پراید ۷ میلیون تومان بود. یعنی آن موقع قدرت خرید وجود داشت. الان شرایط تغییر کرده است؛ بنابراین آنچه که باعث افزایش میزان تولید میشود، صرفا دلالان هستند.»
صنعت و بازرگانی
تلاشهای جدید آمریکا برای محدود کردن اقتصاد چین
ترقی آنلاین:اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین تحلیل خود از وضعیت اقتصاد جهانی، به پیگیری دولت بایدن برای اعمال محدودیتهایی جدید در مسیر اقتصاد چین پرداخته است.
به گزارش پایگاه خبری ترقی آنلاین، در چهل و نهمین گزارش از سلسله گزارشهای «پایش تحولات تجارت جهانی»، گلچینی از تحولات اخیر در دو لایه جهانی و منطقهای محیط ژئواکونومیک ایران ارائهشده و آخرین روندها و پیشبینیهای اقتصادی تهیهشده توسط بزرگترین نهادهای اقتصادی بینالمللی، در قالب دادههای تازه مورد واکاوی قرارگرفتهاند.
در بخش تحولات جهانی، به چشمانداز انرژی جهان در سایه حمله روسیه به اوکراین پرداخته شده است. آژانس بینالمللی انرژی در گزارش «چشمانداز سالانه انرژی جهان» که اخیراً منتشر شد، اعلام کرد این احتمال وجود دارد که در پی تحریم غرب در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، روسیه «هرگز» قادر به بازیابی موقعیت خود در بازار جهانی انرژی نگردد.
همچنین ادامه جنگهای اقتصادی آمریکا و چین از دیگر تحولات مهم جهانی است که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است. اخیراً ایالاتمتحده از اتحادیه اروپا خواسته تا ممنوعیت صادرات نیمههادیها را به چین اعمال کند. دولت بایدن از اتحادیه اروپا خواسته اطلاعات صادرات این محصولات به چین را به اشتراک بگذارد و اجرای آن را هماهنگ کند تا محدودیتهای دوجانبه ایالاتمتحده در صادرات به چین، مشابه آنچه آمریکا و اتحادیه اروپا در اوایل امسال با مسکو انجام دادند، را تقویت کند. از آنسو وزیر امور خارجه چین، اخیراً ایالاتمتحده را به دلیل اعمال کنترلهای جدید صادراتی بر پکن، ناقض قوانین تجارت آزاد دانست. از منظر وی، ایالاتمتحده مقررات جدیدی را برای کنترل صادرات به چین، محدود کردن سرمایهگذاری در چین، نقض جدی قوانین تجارت آزاد و آسیب جدی به حقوق و منافع مشروع چین، وضع کرده است که باید اصلاح شود.
در چهل و نهمین گزارش پایش تحولات تجارت جهانی، اعلام شده است که کشورهای اتحادیه اروپا به دنبال تقویت موقعیت خود در مذاکرات با تأمینکنندگان و «معقول» شدن قیمت نهایی گاز هستند. در همین راستا، آنها از ارائه یک طرح «موقت» با هدف کاهش قیمت گاز حمایت کردهاند و روند خرید مشترک گاز خود را افزایش میدهند. در خبری دیگر و در پی ضربالاجل روسیه بهمنظور تعیین تکلیف سهام شرکت سودکو تا ۱۱ نوامبر، این شرکت انرژی ژاپنی تصمیم به حفظ ۳۰ درصد از سهام خود در نهاد جدیدی که پروژه نفت و گاز ساخالین-۱ در خاور دور روسیه را مدیریت میکند، گرفته است.
این گزارش در بخش تحولات منطقهای به تجارت ترکیه و پاکستان پرداخته شده است. سفیر ترکیه در اسلامآباد اخیراً اعلام کرده که این کشور میکوشد تجارت با پاکستان را به حداقل ۵ میلیارد دلار طی دو تا سه سال آینده افزایش دهد؛ زیرا هر دو کشور پتانسیل قابلتوجهی برای گسترش تجارت در بسیاری از کالاها دارند.
ایران حلقه وصل ترکیه و پاکستان محسوب میشود و خط ریلی اسلامآباد- تهران- استانبول سالهاست مطرح شده است. کوشش این دو کشور برای توسعه روابط برای ایران بهعنوان حلقه وصل از منظر ترانزیتی میتواند واجد اهمیت باشد. توسعه گفتوگوهای سهجانبه بر محور روابط تجاری میان پاکستان ترکیه و ایران میتواند مسیر گسترش روابط را تسهیل کند.
صنعت و بازرگانی
رویای روسیه برای ایجاد هاب گازی در ترکیه، بدون ایران
ترقی آنلاین:پوتین میخواهد یک هابگازی بزرگ در ترکیه برای انتقال منابع گازی که پیش از جنگ اوکراین از طریق خطوط لوله نورداستریم هدایت میشد، ایجاد کند. با این طرح، ایده انتقال گاز روسیه به ترکیه از طریق ایران کنار گذاشته میشود.
به گزارش پایگاه خبری ترقی آنلاین،در چهل و ششمین گزارش از سلسله گزارشهای «پایش تحولات تجارت جهانی»، خلاصهای از تحولات اخیر در دولایه جهانی و منطقهای محیط ژئواکونومیک ایران ارائهشده و آخرین روندها و پیشبینیهای اقتصادی تهیهشده توسط بزرگترین نهادهای اقتصادی بینالمللی، در قالب دادههای تازه مورد واکاوی قرار گرفتهاند.
در بخش تحولات جهان، ولادیمیر پوتین اخیراً ایجاد یک هاب گازی بزرگ در ترکیه را برای انتقال منابع گازی که پیش از جنگ اوکراین از طریق خطوط لوله نورد استریم هدایت میشد، پیشنهاد کرده است.
پوتین اعلام کرد که این هاب همچنین میتواند به بستری برای تعیین قیمت گاز تبدیل شود و از سیاسی شدن این موضوع جلوگیری کند. پوتین هزینه کنونی گاز را «بالا» خواند و افزود که «ما بهراحتی میتوانیم قیمت را در سطح عادی بازار، بدون هیچگونه حاشیه سیاسی تنظیم کنیم.» اردوغان بلافاصله به دولت ترکیه دستور اجرایی کردن این ایده را داد. با اجرایی شدن این طرح، روسیه ترکیه را در کانون سیاستهای جدید انرژی خود در منطقه قرار خواهد داد و موقعیت ایران از این رهگذر متأثر خواهد شد.
ایده انتقال گاز روسیه به ترکیه از طریق ایران عملاً کنار گذاشته خواهد شد و چشمانداز چندانی برای همکاری گازی میان ایران و روسیه وجود نخواهد داشت. به نظر میرسد ترکیه علیرغم عضویت در ناتو توانسته از فرصتهای جنگ اوکراین بهخوبی بهره گیرد.
در همین حال مدیرعامل گازپروم، اخیراً هشدار داد برنامههایی برای تعیین سقف قیمت برای فروش گاز روسیه، که در حال حاضر توسط رهبران غربی در نظر گرفتهشده باعث توقف عرضه میشود. او اشاره کرد که ما به قراردادهایی که امضاشده متکی هستیم. تصمیم یکجانبه از این نوع، البته نقض شرایط اساسی توافقنامهها است که منجر به خاتمه عرضهها میشود.
روسیه همچنین اعلام کرده در پیامد تحریم واردات زغالسنگ از این کشور توسط اتحادیه اروپا، بر بازارهای آسیایی متمرکز خواهد شد. این اقدام روسیه را میتوان به تغییر در ژئوپلیتیک زغالسنگ پس از تغییرات مشابهی که در نفت و گاز در پیامد جنگ اوکراین رخداده تعبیر کرد. در آنسو دولت بایدن در حال بررسی ممنوعیت کامل واردات آلومینیوم روسیه در پاسخ به جنگ روسیه در اوکراین است. دولت ایالاتمتحده در ابتدا تحریم آلومینیوم روسیه را به دلیل ترس از اختلال در زنجیرههای جهانی متوقف کرده بود. بااینحال، محصولات کمتری برای ایالاتمتحده و متحدان برای تحریم کردن در واکنش به تشدید جنگ باقیمانده است.
در تحولات منطقه حاکم دبی، اخیراً در مراسمی از برنامههای توسعه صنعتی امارات با محوریت انقلاب چهارم صنعتی پرده برداشت. در قالب این برنامه قرار است سالانه 15 میلیارد درهم محصولات با فنآوری پیشرفته اماراتی صادر شود و اجرای 1000 پروژه فناوری در سراسر کشور تا سال 2031 مطابق با اولویتهای ملی کشور در دستور کار قرار گیرد. در این راستا سرمایهگذاری 11 میلیارد درهمی در فناوریهای پیشرفته و مراکز ملی برای توانمندسازی صنعتی و پرورش استعدادهای اماراتی در دستور کار خواهد بود. توافق کابل و عشقآباد درباره استملاک زمینهای مسیر پروژه تاپی، آغاز کار این پروژه و ایجاد شبکه برای توزیع گاز از دیگر اخبار منطقه است. خط لوله گاز ترکمنستان تا مرزهای افغانستان رسیده است؛ اما تا اکنون کار عملی این پروژه در افغانستان آغاز نشده است. در قالب پروژه موسوم به تاپی بیش از ۸۰۰ کیلومتر خط لوله گاز ترکمنستان از خاک افغانستان عبور میکند و سپس به پاکستان و هند میرسد. در صورت اجرایی شدن این خط، سالانه افغانستان از این رهگذر بیش از ۴۰۰ میلیون دلار درآمد ترانزیتی خواهد داشت.
در بخش دادههای تازه آمارهای جدید سازمان جهانی گردشگری نشان میدهد که عربستان سعودی پر بازدیدترین کشور عربی توسط گردشگران در طول سال جاری بوده است. بر اساس ارقام جدید منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری، تاکنون بیش از 18 میلیون گردشگر از عربستان سعودی در سال 2022 بازدید کردهاند، امارات متحده عربی) با 14.8 میلیون گردشگر در رتبه دوم و مراکش با 11 میلیون گردشگر در رتبه سوم قرار گرفتهاند.
دادههای تازه دولت ترکیه نشان میدهد صادرات این کشور به عربستان سعودی با افزایش سالانه 180 درصدی در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر همراه بود.
در سالهای گذشته روابط سیاسی دو کشور تیره بود. تجارت یکی از زمینههایی بود که تنش در روابط ترکیه و عربستان سعودی بر آن شدیداً اثر گذاشت بهگونهای که صادرات به عربستان در سال 2021 با 92.2 درصد کاهش نسبت به 2020 همراه بود اما تجارت در سال جاری بهبودیافته است، زیرا آنکارا و ریاض وارد روند عادیسازی روابط شدند که تأثیر مثبتی بر روابط اقتصادی داشت.
مرکز پژوهشهای اتاق ایران در حرکتی منسجم و کارشناسی، تهیه و انتشار سلسله گزارشهای «پایش تحولات تجارت جهانی» را باهدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران، در دستور کار قرار داده است و در این گزارشها مسائل مهم روز از منظر تأثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی و موقعیت ژئواکونومیک ایران مورد بحث و بررسی قرار میگیرند.
متن کامل چهل و ششمین گزارش از سلسله گزارشهای «پایش تحولات تجارت جهانی» را اینجا بخوانید.
بازار بیمه1 سال پیش
تقابل همیشگی با استارتاپها؛ این بار بیمههای آنلاین
بازار پول1 سال پیش
رئیسکل بانک مرکزی راهی واشنگتن شد
بازار پول1 سال پیش
نقشآفرینی بانک سینا در صنعت غذایی کشور
بازار سرمایه1 سال پیش
آغاز پویش تامین مالی جمعی « شرکت مکث الکترونیک»
بازار سرمایه1 سال پیش
افزایش ۱۳ هزار و ۴۳ واحدی شاخص بورس
بازار سرمایه1 سال پیش
ابلاغیه جدید سازمان بورس به صندوقهای سرمایهگذاری بازارگردانی
بازار پول1 سال پیش
کارمزد کارتبهکارت در اپلیکیشنهای پرداختی
اقتصاد کلان1 سال پیش
گرانی و تورم ایرانی ها را عصبانی تر کرده است
کریپتو1 سال پیش
۴ روش استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش سود
اقتصاد کلان1 سال پیش