با ما همراه باشید

بازار سرمایه

بازار سرمایه؛ راهی برای کنترل نرخ ارز

636337566180606844 scaled
ترقی آنلاین:یک کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه با اعتقاد بر اینکه بانک مرکزی نتوانسته از ابزارهای مدرن برای کنترل بازار استفاده کند، گفت: بانک مرکزی امروز باید روش خود را عوض کند و به‌جای توزیع ارز باید به سراغ بازار سرمایه برود و در آن صندوق ارزی ایجاد کند و بخشی از دارایی‌های خارجی خود را تبدیل به سپرده با سود ۶ یا ۸ درصد کند و دارایی این صندوق را مثلاً با عددی معادل دو میلیارد یورو در بازار سرمایه بفروشد.
به گزارش پایگاه خبری ترقی آنلاین،علی رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره نوسانات بازار سرمایه طی چند هفته اخیر و سیر صعودی نرخ ارز، اظهار کرد: البته شاخص بورس طی چند روز گذشته سبز شد که دلیل آن تخصیص بسته حمایتی دولت به بازار سرمایه بود که روند شاخص این بازار را مثبت کرد.
وی افزود: دولت هزار میلیارد تومان پول به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق کرد که حاصل آن بسته حمایتی بود، البته بسته دیگری در راه است تا عواملی که موجب کاهش سودآوری شرکت‌ها شده را کمتر کند.
مدیرعامل اسبق شرکت بورس اوراق بهادار تهران توضیح داد: گزارش شش‌ماهه شرکت‌های بورسی حاکی از کم شدن سود آنها و در عوض بیشتر شدن سهم دولت از عملیات شرکت‌ها شده است که درواقع افزایش چند برابری قیمت گاز، برق، خوراک، مالیات و مالیات بر ارزش‌افزوده و … رقم قابل توجهی است.
افزایش نرخ بهره بانکی و تأثیر بر خروج پول از بازار سرمایه
وی افزود: از سوی دیگر افزایش نرخ بهره بانکی به‌ویژه برای مبالغ بالا بین ۲۲ تا ۲۷ درصد است که موجب خروج پول از بازار سرمایه می‌شود.
رحمانی درباره تأثیر افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه، توضیح داد: اگر افزایش نرخ ارز ادامه یابد بر درآمد شرکت‌های صادرکننده و همچنین بر هزینه شرکت‌هایی که واردکننده مواد اولیه هستند، تأثیرگذار است و البته برآیند این موضوع موجب مثبت شدن بازار سرمایه شد، چراکه موجب افزایش درآمد شرکت‌ها می‌شود.
وی البته تأکید کرد: اگر چشم‌انداز مثبتی در بازار سرمایه باشد، مردم به سمت خروج سرمایه‌های خود نخواهند رفت.
این استاد اقتصاد با پیش‌بینی بازار ارز با توجه به روند صعودی آن، اظهار کرد: موضوع مهم سیاست خارجی است و وقتی چشم‌اندازی برای توافق هسته‌ای نمی‌بینیم، به معنای آن است که گشایشی به لحاظ اقتصادی حاصل نخواهد شد و دولت هم نمی‌تواند درآمدهای خود را افزایش دهد.
وی افزود: عملاً پیمان کشورهای اقماری همچون روسیه و پیمان شانگ‌های کمک زیادی در کوتاه‌مدت به صادرات و تأمین مالی کشور نمی‌کند و گشایشی در نقل‌وانتقال مالی ما نخواهد داشت.
اگر توافق می‌کردیم این فشارها در کار نبود
رحمانی به فشارهای اروپا اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که ما نتوانستیم توافق کنیم و اگر توافق می‌کردیم این فشارها در کار نبود و بخشی از نابسامانی‌ها در بازار ارز و سرمایه ناشی از این است که ما موفق نبودیم و متأسفانه سیاست خارجی ما درک دقیقی نداشت که باید سرعت در توافق داشته باشیم.
وی درباره به تأخیر افتادن جریان توافق هسته‌ای ناشی از مشکل تأمین انرژی اروپا به دلیل جنگ اوکراین و درنهایت حل مشکل گاز اروپا، اظهار کرد: متأسفانه تأخیر در توافق به ضرر ما شد و ما فرصتی را از دست دادیم و باید زمانی که طرف متقاضی بود به این توافق می‌رسیدیم، چراکه طرف ما مشکل خود را از ناحیه دیگری حل می‌کند، اما امروز شاهد فشارهای زیاد از ناحیه اروپا هستیم.
استاد دانشگاه الزهرا و علامه طباطبایی تصریح کرد: در این وضعیت بازار این انتظار را دارد که بدهی‌های دولت افزایش می‌یابد و تورم نیز بیشتر خواهد شد.
وی با اعتقاد بر اینکه بخش زیادی از شرایط موجود به مسائل کلان دولت برمی‌گردد، گفت: دولت می‌توانست برنامه قوی‌تری داشته باشد تا گشایشی به لحاظ واردات، صادرات داشته باشد تا جریان مالی و هزینه مبادلات و … در سطح بین‌المللی کاهش یابد که این به نفع اقتصاد و شرکت‌ها بود.
بانک مرکزی باید روش خود را عوض کند
رحمانی در پاسخ به این سوال که آیا همچنان با تداوم روند صعودی بازار ارز مواجه خواهیم بود، اظهار کرد: بانک مرکزی باید امروز روش خود را عوض کند و به‌جای توزیع ارز باید به سراغ بازار سرمایه برود و در آن صندوق ارزی ایجاد کند و بخشی از دارایی‌های خارجی خود را تبدیل به سپرده با سود ۶ یا ۸ درصد کند و دارایی این صندوق را مثلاً با عددی معادل دو میلیارد یورو در بازار سرمایه بفروشد.
وی گفت: اکنون اشتباه دیگری که بانک مرکزی می‌کند این است که گواهی سپرده سکه می‌فروشد، در حالیکه بانک مرکزی باید با نهادهای بازار سرمایه گفتمان کند و با تشکیل چند صندوق بزرگ، در بازار سرمایه گواهی سکه و یونیت بدهد و بعد در بازار، یونیت‌های خود را بفروشد، اما روش فعلی بانک مرکزی موجب فروش ارز و خروج آن از شبکه رسمی و مبادلاتی کشور می‌شود.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر ارزی در بانک مرکزی سپرده باشد این نهاد می‌تواند با آن کار کند و همان را به بانک‌ها برای باز شدن ال سی تخصیص دهد، از سوی دیگر بانک‌ها این صندوق‌ها را تشویق کنند تا صادرکنندگان که ارز دارند آن را در تابلوی نیما تثبیت کند که این شرایط تعیین‌کننده نقدشوندگی و یا ایجاد بازارگردان در بازار ارز می‌شود.
وی گفت: در حال حاضر این نهادها و ابزارها را نداریم و بانک مرکزی نتوانسته از ابزارهای مدرن استفاده کند و اگر نتواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند، بلاخره فشار بر نرخ ارز وجود دارد و موجب خروج سرمایه از کشور و به‌نوعی خروج سرمایه از بازار رسمی به غیررسمی و گاوصندوق‌ها و متکاهای مردم می‌شود.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازار سرمایه

آغاز پویش تامین مالی جمعی « شرکت مکث الکترونیک»

مکث الکترونیک
پویش تامین مالی جمعی شرکت مکث الکترونیک جهت تأمین سرمایه در گردش تولید انواع لوازم خانگی، از طریق سکوی تأمین مالی جمعی آی‌بی‌کراد آغاز شد .
به گزارش مدیریت ارتباطات و رسانه تامین سرمایه تمدن ، سرمایه مورد نیاز این طرح 25میلیارد تومان ودوره سرمایه گذاری 12ماه که اصل سرمایه در انتهای دوره سرمایه گذاری پرداخت خواهد شد .حداقل سرمایه گذاری در این طرح 10میلیون تومان و حداکثر 1.25میلیارد تومان تعیین شده است .
نرخ سود مشارکت در این طرح  30درصد سالیانه می باشد که به صورت ماهیانه به سرمایه گذاران پرداخت خواهد شد. همچنین تضامین این طرح ، ضمانت‌نامه تعهد پرداخت برابر اصل و فرع مبلغ تامین مالی، دریافت چک صیادی برابر اصل و فرع مبلغ تأمین مالی می باشد.
شرکت مکث الکترونیک  با هدف تولید لوازم خانگی در سال 1385 در استان سمنان آغاز به کار کرد و پس از گذشت هفده سال یکی از مجهزترین و مطرح ترین کارخانه‌های تولیدی در کشور محسوب می‌شود، در حال حاضر شرکت مکث الکترونیک مهدی‌شهر درتولید انواع لباسشویی‌های نیمه اتوماتیک، ماشین لباسشویی اتوماتیک، ماشین ظرفشویی، تلوزیون  LED، کولر پرتابل و انواع جاروبرقی مشغول به فعالیت می باشد . این شرکت در سال‌های 1400 و 1401 به ترتیب درآمدی حدودا 218 میلیارد تومان و 383 میلیارد تومان را شناسایی کرده است .
سرمایه گذاران برای مشارکت در این طرح و دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه آی بی کراد و یا شعب سوپر مارکت های مالی شرکت تامین سرمایه تمدن مراجعه نمایند.

ادامه مطلب

بازار سرمایه

افزایش ۱۳ هزار و ۴۳ واحدی شاخص بورس

شاخص 1
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز در روند رو به رشد با افزایش ۱۳ هزار و ۴۳ واحد همراه شد.
به گزارش ترقی آنلاین، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد قرار گرفت، به‌گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با 57 صدم درصد افزایش نسبت به روز قبل به رقم 2 میلیون و 288 هزار و 438 واحد رسید.
همچنین شاخص هموزن با افزایش 10 هزار و 884 واحد به رقم 773 هزار و 893 واحد رسید. ارزش روز بازار که ناشی از شرکت‌های حاضر در بورس است، به بیش از 8 میلیون و 427 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران امروز بیش از 10 میلیارد سهام، در قالب 608 هزار معامله و به ارزش 8781 میلیارد تومان دادوستد کردند. امروز همه شاخص‌های بورس سبز شدند، به‌گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 57 صدم درصد افزایش یافتند.
این دو شاخص با معیار هموزن 1.4 درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور 57 صدم درصد، شاخص بازار اول بورس 57 صدم درصد و شاخص بازار دوم بورس 58 صدم درصد رشد کرد.
امروز نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، مپنا، بانک تجارت، کشتیرانی جمهوری اسلامی، گل گهر، صنایع شیمیایی ایران و بانک ملت به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را از خود به‌جای گذاشتند. در فرابورس ایران هم امروز روند رو به رشدی طی شد، شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 226 واحد به رقم 28 هزار و 826 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 601 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 488 هزار میلیارد تومان شد.
معامله‌گران امروز بیش از 7.2 میلیارد سهام در قالب 375 هزار فقره معامله و به ارزش 5250 میلیارد تومان دادوستد کردند.
امروز نمادهای فولاد غدیر ایرانیان، مالی سپهر صادرات، بهمن دیزل و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای ایران خودرو دیزل، بانک دی و سنگ آهن گهر زمین بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را از خود به‌جای گذاشتند.
 با توجه به اینکه شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه از نظر حاکمیت شرکتی در سطح بالاتری قرار دارند، شفافیت صورت‌های مالی و حساب‌ها در این شرکت‌ها بیشتر است، بنابراین اگر زمینه حضور شرکت‌های بیشتر در بازار سرمایه فراهم شود، علاوه بر اعمال حاکمیت شرکتی امکان دریافت مالیات واقعی از شرکت‌ها نیز فراهم می‌شود. بنابراین دولت برای افزایش درآمد مالیاتی و همچنین افزایش استانداردهای مدیریتی شرکت‌ها باید از حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه حمایت کند. بازار سرمایه در کنار بانک، باید سهم حداقل 30 درصدی از تامین مالی اقتصاد را برعهده بگیرد. در حال حاضر سهم بورس از تامین مالی حدود 12 درصد است.

ادامه مطلب

بازار سرمایه

ابلاغیه جدید سازمان بورس به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازارگردانی

بورس
بر اساس آخرین ابلاغیه مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس، انعقاد قرارداد توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی با سایر اشخاص به منظور خرید و نگهداری اوراق بهادار با درآمد ثابت و پرداخت مبلغی از منابع صندوق جهت خرید و نگهداری اوراق بهادار با درآمد ثابت موضوع قرارداد به عنوان هزینه بازارگردانی امکان‌پذیر است.
به گزارش ترقی آنلاین ، بنابر ابلاغیه شماره ۱۲۰۲۰۲۵۲ مورخ ۹ خرداد ماه ۱۴۰۲، علی‌اکبر ایرانشاهی رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس بند ۵ هشتصد و شصت و ششمین صورتجلسه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۸ به مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی ابلاغ کرد. متن ابلاغیه بدین شرح است:
انعقاد قرارداد توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی با سایر اشخاص به منظور خرید و نگهداری اوراق بهادار با درآمد ثابت و پرداخت مبلغی از منابع صندوق جهت خرید و نگهداری اوراق بهادار با درآمد ثابت موضوع قرارداد به عنوان هزینه بازارگردانی امکان‌پذیر است.
بنابراین مقتضی است؛ مفاد اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی به شرح زیر اصلاح شود:
الف- افزودن یک بند به شرح زیر به ماده ۴۳ اساسنامه (هزینه‌های صندوق)
«پرداخت مبلغی از منابع صندوق جهت خرید و نگهداری اوراق بهادار موضوع قرارداد خرید و نگهداری اوراق بهادار با درآمد ثابت به عنوان هزینه بازارگردانی»
ب- افزودن یک بند به شرح زیر به بخش ۳۹ امیدنامه(هزینه‌های سرمایه‌گذاری در صندوق) :

 

عنوان هزینه شرح نحوه محاسبه هزینه
هزینه بازارگردانی اوراق بهادار با درآمد ثابت هزینه پرداختی به اشخاص ثالث بابت خرید و نگهداری اوراق بهادار با درآمد ثابت تحت بازارگردانی مطابق با قرارداد منعقده و مدارک مثبته

ادامه مطلب

نقل و نشر مطالب و کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ترقی آنلاین می باشد.

سئو و طراحی توسط | ایتوکس