با ما همراه باشید

بازار پول

آمار تازه از وضعیت چک‌های مبادله‌شده در خردادماه

61643430
ترقی آنلاین:بانک‌ مرکزی اعلام کرد از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار فقره چک صادرشده در خردادماه ۱۴۰۱ حدود ۹۰.۵ درصد آنها وصول شده است.
به گزارش پایگاه خبری ترقی آنلاین:به نقل از ایرنا، براساس آخرین داده‌های بانک مرکزی که مربوط به وضعیت چک‌های مبادله شده در خردادماه در کل ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار فقره چک به ارزش حدود سه هزار و ۴۲۴ هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۷.۷ درصد و از نظر مبلغ ۲۴.۹ درصد افزایش داشته  است.
استان تهران با حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار فقره چک به ارزش یک هزار و ۷۷۱ هزار میلیارد ریال بیشترین سهم چک‌های مبادله شده را دارد و استان‌های اصفهان و خراسان رضوی در مرتبه بعد قرار دارد.
  رشد ۸.۱ درصدی چک‌های وصولی در خردادماه
براساس داده‌های بانک مرکزی در خردادماه امسال ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار فقره چک به ارزش سه هزار و ۵۰ هزار میلیارد ریال وصول شد. تعداد چک‌های وصولی در خردادماه نسبت به ماه قبل ۸.۱ درصد رشد داشت.
همچنین در دوره مذکور ۹۰.۵ درصد کل چک‌های مبادله شده وصول شده است. در اردیبهشت ماه امسال ۹۰.۲ درصد چک‌های مبادله شده وصول شد.
در خردادماه امسال در استان تهران حدود دو میلیون فقره چک به ارزش بیش از یک هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال وصول شد که از نظر تعداد ۹۱.۳ درصد چک‌های صادر شده وصول شد.
در ماه مذکور در بین استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان‌های گیلان ۹۳.۳ درصد، خوزستان ۹۱.۹ درصد و البرز ۹۱.۶ درصد اختصاص یافته است.
  ۳۷۴ هزار میلیارد ریال چک در خردادماه وصول نشد
در خردادماه امسال بیش از ۶۴۰ هزار فقره چک به ارزش ۳۷۴ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است.
تعداد چک‌های برگشت در خردادماه نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۴.۶ درصد و از حیث مبلغ ۹.۵ درصد افزایش یافته است.
در ماه مذکور از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به ترتیب ۹.۵ درصد و ۱۰.۹ درصد برگشت داده شده است.
استان‌های خراسان شمالی با ۱۳.۳ درصد، کهگیلویه و بوریر احمد با ۱۲.۵ درصد و لرستان با ۱۲.۴ درصد بالاترین تعداد چک‌های برگشتی در خردادماه را داشتند.
  مهمترین علت برگشت چک‌ها در خرداد ماه چیست؟
براساس آمار بانک مرکزی مهمترین علت وصول نشدن چک‌های مبادله‌ای در خردادماه کسری موجودی بوده است.
در دوره مذکور ۶۲۱ هزار فقره چک به ارزش بیش از ۳۶۱ هزار میلیارد ریال به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است.
استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری، زنجان، گلستان بالاترین سهم چک‌های برگشت به دلیل فقدان موجودی در خردادماه را داشتند.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازار پول

رئیس‌کل بانک مرکزی راهی واشنگتن شد

farzin
فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات صندوق بین‌المللی پول تهران را به مقصد واشنگتن ترک کرد.
به گزارش ترقی آنلاین ، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی را در این سفر دکتر کریمی معاون امور بین‌الملل این بانک همراهی می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول است.
صندوق بین‌المللی پول اخیرا با انتشار گزارشی در پایگاه داده‌های آماری خود با اشاره به افزایش ۱۴۱ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۲، اقتصاد ایران را در این سال به عنوان بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی کرد.
محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پنجاه‌ و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی با اشاره به این آمار منتشر شده در صندوق بین‌المللی پول گفت: ایران در سال ۲۰۲۲ از نظر شاخص برابری قدرت خرید ۱۶۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشته است.

ادامه مطلب

بازار پول

نقش‌آفرینی بانک سینا در صنعت غذایی کشور

سینا
تفاهم‌نامه همکاری بانک سینا و هلدینگ صنایع غذایی سینا با هدف افزایش سطح تعاملات فی‌مابین و ارائه و دریافت خدمات بانکی و ارزی به امضا رسید.
به گزارش ترقی آنلاین ، غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل بانک سینا در این مراسم با استقبال از گسترش همکاری بانک با هلدینگ صنایع غذایی سینا گفت: بانک سینا همواره ارتباط خوبی با مجموعه‌های بزرگ صنعتی و تولیدی داشته و این تفاهم‌نامه در راستای توسعه همکاری با این صنعت غذایی است. امیدواریم بانک سینا با تعاملاتی که با مجموعه‌های صنایع غذایی برقرار کرده است، نقش جدی‌تری در تأمین مالی زنجیره ارزش این صنعت و کمک به تأمین امنیت غذایی کشور و تولید ملی ایفا کند.
وی افزود: امیدواریم تعاملات بین دو مجموعه در آینده ابعاد گسترده‌تری به خود بگیرد و همکاری‌های راهبردی توسعه یابد.
فتحعلی با اشاره به اینکه بانک سینا از ظرفیت‌های قابل توجهی برای تأمین نقدینگی زنجیره تولید هلدینگ غذایی سینا دارد، تصریح کرد: در این تفاهم‌نامه تلاش شده است نیازمندی‌های هلدینگ صنایع غذایی سینا به عنوان شرکت اصلی و همچنین سایر شرکت‌های زیرمجموعه در خصوص انجام امور بانکی و ارزی شناسایی شده و برای آن‌ها در قالب‌های مختلف راهکار و خدمات معرفی شود تا تعاملات فی‌مابین به بالاترین سطح خود برسد.
حمیدرضا شیران، مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی سینا ضمن ابراز خرسندی از افزایش سطح تعاملات با بانک سینا گفت: امضای این تفاهم‌نامه و گسترش همکاری‌ها جزو اولویت‌های ما خواهد بود و تلاش داریم با فرایندهای جدید در فعالیت‌های مالی شرکت، از پتانسیل بانک سینا بهره بیشتری بگیریم.
گفتنی است گروه صنایع غذایی سینا، به عنوان یکی از مجموعه‌های غذایی مطرح کشور در صنعت غذا، با دارا بودن هشت رشته فعالیت، گستره وسیعی از محصولات و خدمات را در سطح استانداردهای ملی و بین‌المللی عرضه می‌کند.

ادامه مطلب

بازار پول

کارمزد کارت‌به‌کارت در اپلیکیشن‌های پرداختی

cart
بخشنامه کارمزد کارت‌ به‌ کارت در اپلیکیشن‌های پرداختی ابلاغ شد.
به گزارش ترقی آنلاین، هزینه کارمزد کاربر برای هر تراکنش زیر یک میلیون تومان؛ ۷۲۰ تومان می باشد.
بخشنامه اصلاح نظام کارمزد ۲۱ خردادماه عملیاتی می‌شود.
بر اساس تصمیم بانک مرکزی با اجرای بخشنامه، بانک صادرکننده کارت، بانک پذیرنده و خود پذیرنده به ازای هر تراکنش‌ مشمول کارمزد می‌شوند و مدل کارمزد کارت‌به‌کارت از طریق اپلیکیشن‌های پرداختی که با نام هاب فناوران شناخته می‌شود، هم تغییر می‌کند.
تا قبل از این بخشنامه، هزینه کارمزد کاربر برای تراکنش (انتقال وجه) زیر یک میلیون‌تومان ۶۰۰ تومان بود و حالا بر اساس این بخشنامه باید به ازای هر تراکنش زیر یک میلیون تومان ۷۲۰ تومان کارمزد پرداخت شود.

ادامه مطلب

نقل و نشر مطالب و کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ترقی آنلاین می باشد.

سئو و طراحی توسط | ایتوکس